Bainistíocht Riosca
FORBHREATHNÚ AGUS RIALACHAS
Tá cur chuige GBCN maidir le bainistíocht riosca bunaithe ar an tsamhail "trí líne chosanta" agus é ceaptha chun tacú lena sainorduithe a chur i gcrích trí rioscaí, a thagann chun cinn nuair atá GBCN ag baint amach a cuspóirí straitéiseacha, a bhainistiú go réamhghníomhach.
Leagann an Ghníomhaireacht síos an Beartas agus Creat um Bainistíocht Riosca agus an Creat Fonn Riosca. Cuidíonn an Coiste Iniúchóireachta agus Riosca leis an nGníomhaireacht maoirseacht a dhéanamh ar an gcreat bainistíochta riosca, lena n-áirítear monatóireacht ar mar atáthar ag cloí le rialachas rioscaí agus a chinntiú go sainaithnítear, go measúnaítear, go mbainistítear agus go dtuairiscítear rioscaí go cuí.
Déanann Coiste Bainistíochta Riosca Fiontair feidhmiúcháin maoirseacht ar fheidhmiú fonn riosca foriomlán GBCN agus ar bhunú córas cuí ag lucht ardbhainistíochta lena chinntiú go ndéantar aon rioscaí fiontair a shainaithint, a thomhas, a fhaire, a rialú agus a thuairisciú go héifeachtach. Tá an Coiste Bainistíochta Riosca Fiontair freagrach as a chinntiú go ndéantar rioscaí ábhartha ar fud GBCN a thuairisciú ar bhealach comhleanúnach agus comhtháite don Choiste Iniúchóireachta agus Riosca.
BEARTAS AGUS CREAT
Sainíonn an Beartas agus Creat um Bainistíocht Riosca na caighdeáin le haghaidh bainistíocht riosca ar fud na heagraíochta agus leagann sé amach na socruithe trína mbaintear sin amach. Áirítear leo sin cuspóir, beartas, creat, freagrachtaí agus próisis a thacaíonn le bainistíocht éifeachtach agus chomhtháite riosca, ag teacht le fonn riosca comhaontaithe na Gníomhaireachta. Tá a fonn riosca sainithe ag GBCN maidir le gach ceann dá catagóirí riosca agus tomhaiseann sí neamhchosaintí riosca trí phríomhtháscairí riosca a úsáid.
Déantar athbhreithniú bliantúil ar an mBeartas agus Creat um Bainistíocht Riosca agus ar an gCreat Fonn Riosca lena chinntiú go bhfuil siad fós ábhartha agus cothrom le dáta.
MEASÚNÚ RIOSCA
Tá na próisis measúnaithe riosca ceaptha chun a chinntiú go mbainistíonn GBCN a riosca laistigh dá hinghlacthacht riosca comhaontaithe, go sainaithnítear rioscaí ábhartha, agus go ndéantar monatóireacht ar bhainistiú riosca laistigh de róil agus freagrachtaí atá sainithe agus díreach.
Iarrtar ar gach aonad gnó aonair féinmheasúnú a dhéanamh agus a chuid rioscaí a athbhreithniú agus iad a thaifeadadh i gcláir rioscaí. An t-athbhreithniú:
- Sainaithnítear nó athdheimhnítear agus aicmítear na rioscaí don ghnó;
- Déantar measúnú ar an tionchar riosca bunúsach agus ar an dóchúlacht;
- Sainaithnítear cóireálacha agus rialuithe beartaithe; leithdháiltear úinéirí le haghaidh aon phleananna gníomhaíochtaí a aontaítear; agus
- Tuarascálacha ar bhearta agus rialuithe a chur i bhfeidhm chun dul i ngleic leis na rioscaí iarmharacha.
Cuireann aonaid ghnó a gcuid cláir rioscaí i láthair an ERMC agus an Choiste Iniúchta agus Riosca uair sa bhliain ar a laghad.
Trí Líne de Mhúnla Cosanta
PRÍOMHRIOSCAÍ
Déanann an Coiste Bainistíochta Riosca Fiontair measúnú riosca straitéisigh faoi dhó sa bhliain, ag a bhfuil de chuspóir na príomhrioscaí ó thaobh GBCN de ar fad a shainaithint. Déanann an Coiste Iniúchóireachta agus Riosca agus an Ghníomhaireacht measúnú ansin ar na príomhrioscaí.
Príomhrioscaí
Riosca | Cur Síos ar na Riosca | Bearta Maolaithe Rioscaí |
---|---|---|
Riosca Eacnamaíoch, Geopholaitiúil agus Margaidh | D’fhéadfadh dálaí eacnamaíocha foircneacha, luaineacht an mhargaidh agus tírdhreach geopholaitiúil corrach tionchar áibhirseach a bheith acu ar GBCN. I measc na n-iarmhairtí a d’fhéadfadh a bheith aige sin d’fhéadfadh fadhbanna a bheith le rochtain ar mhaoiniú nó deiseanna infheistíochta, meath ar inbhuanaitheacht fiachais, costais seirbhíse fiachais méadaithe nó torthaí infheistíochta neamhfhabhracha. |
|
Riosca Infheistíochta | Tá GBCN freagrach as infheistíochtaí a dhéanamh mar chuid dá sainordú. Ina measc sin tá infheistíochtaí díreacha agus tiomantais do bhainisteoirí infheistíochta tríú páirtí. D’fhéadfadh drochdhálaí eacnamaíocha agus margaidh, droch-chinntí infheistíochta, nó droch-bhainistíocht ar réamh- agus ar iar-phróisis infheistíochta, damáiste suntasach airgeadais agus/nó clú a chruthú. |
|
Riosca Scairshealbhóirí | Tá grúpa scairshealbhóirí leathan agus éagsúil ag GBCN, lena n-áirítear Airí agus Ranna Rialtais, an pobal, contrapháirtithe margaidh agus infheistíochta. Ag glacadh leis go bhfuil a príomhchuspóirí gnó á sainordú go príomha ag reachtaíocht agus treoirlínte aireachta, d’fhéadfadh tionchar a bheith ag mainneachtain oibriú le, agus/nó ionchais geallsealbhóirí a bhainistiú, ar a cumas a cuid cuspóirí a bhaint amach. |
|
Riosca Iompraíochta | Tá iompar eiticiúil fostaithe ríthábhachtach chun clú agus cáil GBCN a choinneáil. Má theipeann orainn ár ngníomhaíochtaí a chur i gcrích ar bhealach iontaofa, comhlíontach, agus trédhearcach d’fhéadfadh tionchar a bheith aige sin ar sheachadadh sainorduithe GBCN, agus tionchar diúltach ar a cháil dá bharr. |
|
Riosca Oibríochtúil | Is cuid bhunúsach de ghníomhaíochtaí GBCN go léir é riosca oibríochtúil. Measann GBCN go bhfuil rioscaí a bhaineann le próiseáil idirbheart agus tuairisciú, teicneolaíocht na faisnéise, cosaint sonraí agus slándáil sonraí, cibearionsaí, agus leanúnachas gnó i measc príomhrioscaí oibriúcháin na gníomhaireachta. Go háirithe, tá an cumas ag cibearionsaithe cur isteach go mór ar chroí-oibríochtaí agus/nó damáiste a dhéanamh do bhranda GBCN. |
|
Riosca Tríú Páirtí | Bíonn GBCN ag brath ar roinnt tríú páirtithe criticiúla d’fhonn a cuid sainorduithe a chur i gcrích. I gcás ina dteipeann ar GBCN tríú páirtithe criticiúla a mhaoirsiú agus a bhainistiú, nó má theipeann ar an tríú páirtí téarmaí an chonartha nó an chomhaontaithe seirbhíse a chur i gcrích, nó gníomhú ar bhealach atá comhsheasmhach le ceanglais GBCN, d’fhéadfaí damáiste airgeadais agus/nó clú a dhéanamh. |
|
Riosca Athraithe | I dtionscadail agus i dtionscnaimh lena mbaineann athruithe rialála agus sainordaithe, córais nua TF a chur i bhfeidhm agus nuair a bhítear ag bogadh áitribh, bíonn timpeallacht riosca oibriúcháin agus nochtadh do riosca oibriúcháin i gceist. In éagmais cur chuige straitéiseach, comhordaithe agus cuimsitheach chun athrú a bhainistiú d’fhéadfaí cur isteach go suntasach ar an ngnó, agus d’fhéadfadh caillteanas airgeadais nó damáiste do chlú tarlú. |
|
Riosca maidir le Daoine agus Cultúr | Cuireann GBCN raon gníomhaíochtaí speisialaithe i gcrích thar ceann an Stáit. Má mhainnítear fórsa oibre atá sách oilte agus ag a bhfuil dóthain taithí a earcú, a choimeád agus a fhorbairt, nó cultúr oscailteachta agus féincheannaireachta a chothú, d’fhéadfadh tionchar diúltach a bheith aige sin ar a cumas a sainorduithe a chur i gcrích. |
|
D’fhéadfadh rioscaí agus éiginnteachtaí eile nach gceaptar a bheith ábhartha go fóill nó nach bhfuil ar eolas ag an nGníomhaireacht agus d’fhéadfadh na príomhrioscaí athrú chun freastal ar fhorbairtí den sórt sin.