Bainistíocht Riosca

FORBHREATHNÚ AGUS RIALACHAS

Tá cur chuige GBCN maidir le bainistíocht riosca bunaithe ar an tsamhail "trí líne chosanta" agus é ceaptha chun tacú lena sainorduithe a chur i gcrích trí rioscaí, a thagann chun cinn nuair atá GBCN ag baint amach a cuspóirí straitéiseacha, a bhainistiú go réamhghníomhach.

Leagann an Ghníomhaireacht síos an Beartas agus Creat um Bainistíocht Riosca agus an Creat Fonn Riosca. Cuidíonn an Coiste Iniúchóireachta agus Riosca leis an nGníomhaireacht maoirseacht a dhéanamh ar an gcreat bainistíochta riosca, lena n-áirítear monatóireacht ar mar atáthar ag cloí le rialachas rioscaí agus a chinntiú go sainaithnítear, go measúnaítear, go mbainistítear agus go dtuairiscítear rioscaí go cuí.

Déanann Coiste Bainistíochta Riosca Fiontair feidhmiúcháin maoirseacht ar fheidhmiú fonn riosca foriomlán GBCN agus ar bhunú córas cuí ag lucht ardbhainistíochta lena chinntiú go ndéantar aon rioscaí fiontair a shainaithint, a thomhas, a fhaire, a rialú agus a thuairisciú go héifeachtach. Tá an Coiste Bainistíochta Riosca Fiontair freagrach as a chinntiú go ndéantar rioscaí ábhartha ar fud GBCN a thuairisciú ar bhealach comhleanúnach agus comhtháite don Choiste Iniúchóireachta agus Riosca.

BEARTAS AGUS CREAT

Sainíonn an Beartas agus Creat um Bainistíocht Riosca na caighdeáin le haghaidh bainistíocht riosca ar fud na heagraíochta agus leagann sé amach na socruithe trína mbaintear sin amach. Áirítear leo sin cuspóir, beartas, creat, freagrachtaí agus próisis a thacaíonn le bainistíocht éifeachtach agus chomhtháite riosca, ag teacht le fonn riosca comhaontaithe na Gníomhaireachta. Tá a fonn riosca sainithe ag GBCN maidir le gach ceann dá catagóirí riosca agus tomhaiseann sí neamhchosaintí riosca trí phríomhtháscairí riosca a úsáid.

Déantar athbhreithniú bliantúil ar an mBeartas agus Creat um Bainistíocht Riosca agus ar an gCreat Fonn Riosca lena chinntiú go bhfuil siad fós ábhartha agus cothrom le dáta.

MEASÚNÚ RIOSCA

Tá na próisis measúnaithe riosca ceaptha chun a chinntiú go mbainistíonn GBCN a riosca laistigh dá hinghlacthacht riosca comhaontaithe, go sainaithnítear rioscaí ábhartha, agus go ndéantar monatóireacht ar bhainistiú riosca laistigh de róil agus freagrachtaí atá sainithe agus díreach.

Iarrtar ar gach aonad gnó aonair féinmheasúnú a dhéanamh agus a chuid rioscaí a athbhreithniú agus iad a thaifeadadh i gcláir rioscaí. An t-athbhreithniú:

  • Sainaithnítear nó athdheimhnítear agus aicmítear na rioscaí don ghnó;
  • Déantar measúnú ar an tionchar riosca bunúsach agus ar an dóchúlacht;
  • Sainaithnítear cóireálacha agus rialuithe beartaithe; leithdháiltear úinéirí le haghaidh aon phleananna gníomhaíochtaí a aontaítear; agus
  • Tuarascálacha ar bhearta agus rialuithe a chur i bhfeidhm chun dul i ngleic leis na rioscaí iarmharacha.

Cuireann aonaid ghnó a gcuid cláir rioscaí i láthair an ERMC agus an Choiste Iniúchta agus Riosca uair sa bhliain ar a laghad.

Trí Líne de Mhúnla Cosanta

PRÍOMHRIOSCAÍ

Déanann an Coiste Bainistíochta Riosca Fiontair measúnú riosca straitéisigh faoi dhó sa bhliain, ag a bhfuil de chuspóir na príomhrioscaí ó thaobh GBCN de ar fad a shainaithint. Déanann an Coiste Iniúchóireachta agus Riosca agus an Ghníomhaireacht measúnú ansin ar na príomhrioscaí.

Príomhrioscaí
Riosca Cur Síos ar na Riosca Bearta Maolaithe Rioscaí
Riosca Eacnamaíoch, Geopholaitiúil agus Margaidh D’fhéadfadh dálaí eacnamaíocha foircneacha, luaineacht an mhargaidh agus tírdhreach geopholaitiúil corrach tionchar áibhirseach a bheith acu ar GBCN. I measc na n-iarmhairtí a d’fhéadfadh a bheith aige sin d’fhéadfadh fadhbanna a bheith le rochtain ar mhaoiniú nó deiseanna infheistíochta, meath ar inbhuanaitheacht fiachais, costais seirbhíse fiachais méadaithe nó torthaí infheistíochta neamhfhabhracha.
  • Margadh gníomhach, creidmheas contrapháirtí agus bainistíocht riosca leachtachta, á rialú ag beartais a athbhreithníonn agus a cheadaíonn an Coiste Iniúchta agus Riosca agus/nó an Ghníomhaireacht ar bhonn bliantúil.
  • Monatóireacht agus tuairisciú leanúnach ar threochtaí agus ar impleachtaí margaidh agus maicreacnamaíocha, agus ar phríomhtháscairí riosca margaidh agus leachtachta.
  • Glactar réamhgníomhartha, gníomhartha coisctheacha nó ceartaitheacha de réir mar is gá.
Riosca Infheistíochta Tá GBCN freagrach as infheistíochtaí a dhéanamh mar chuid dá sainordú. Ina measc sin tá infheistíochtaí díreacha agus tiomantais do bhainisteoirí infheistíochta tríú páirtí. D’fhéadfadh drochdhálaí eacnamaíocha agus margaidh, droch-chinntí infheistíochta, nó droch-bhainistíocht ar réamh- agus ar iar-phróisis infheistíochta, damáiste suntasach airgeadais agus/nó clú a chruthú.
  • Straitéis Infheistíochta CISÉ arna ceadú ag an nGníomhaireacht, ar mholadh ón gCoiste Infheistíochta.
  • Tá infheistíochtaí nua CISÉ Phunann na hÉireann faoi réir ag athbhreithniú dara líne sula gceadóidh an Coiste Infheistíochta agus/nó an Ghníomhaireacht iad de réir mar is cuí.
  • Tá infheistíochtaí Phunann Dhomhanda CISÉ go léir ar aon líne leis an Straitéis um Aistriú na Punainne Domhanda arna ceadú ag an nGníomhaireacht, ar mholadh ón gCoiste Infheistíochta.
  • Athbhreithnithe leanúnacha, monatóireacht agus tuairisciú ar Phunann Éireannach CISÉ, agus ar Phunann Dhomhanda CISÉ, lena n-áirítear príomhtháscairí riosca infheistíochta a thuairiscítear don Choiste Infheistíochta, an Coiste Iniúchta agus Riosca agus don Ghníomhaireacht.
Riosca Scairshealbhóirí Tá grúpa scairshealbhóirí leathan agus éagsúil ag GBCN, lena n-áirítear Airí agus Ranna Rialtais, an pobal, contrapháirtithe margaidh agus infheistíochta. Ag glacadh leis go bhfuil a príomhchuspóirí gnó á sainordú go príomha ag reachtaíocht agus treoirlínte aireachta, d’fhéadfadh tionchar a bheith ag mainneachtain oibriú le, agus/nó ionchais geallsealbhóirí a bhainistiú, ar a cumas a cuid cuspóirí a bhaint amach.
  • Clár bainistithe rannpháirtíochta straitéisí le gach príomh-scairshealbhóir, lena n-áirítear iad sin sa Rialtas, an earnáil Stáit i gcoitinne, agus príomhscairshealbhóirí eile cosúil leis an bpobal, contrapháirtithe margaidh agus infheistíochta.
Riosca Iompraíochta Tá iompar eiticiúil fostaithe ríthábhachtach chun clú agus cáil GBCN a choinneáil. Má theipeann orainn ár ngníomhaíochtaí a chur i gcrích ar bhealach iontaofa, comhlíontach, agus trédhearcach d’fhéadfadh tionchar a bheith aige sin ar sheachadadh sainorduithe GBCN, agus tionchar diúltach ar a cháil dá bharr.
  • Cultúr iompraíochta eiticiúil a chur chun cinn agus comhlíonadh i measc fostaithe, le tacaíocht ó phríomhbheartais cosúil leis an gCód Cleachtais maidir le Rúndacht agus Iompar Gairmiúil agus an Beartas maidir le Nochtadh Cosanta.
  • An Cód Cleachtais chun Comhlachtaí Stáit a Rialú a fhógairt.
  • Príomhrialuithe inmheánacha agus bearta frithchalaoise i bhfeidhm cosúil le teorainneacha údaraithe agus deighilt dualgas.
  • Cuirtear cláir oiliúna maidir le príomhrioscaí comhlíontachta ar fáil do na fostaithe go léir ar bhonn rialta.
  • Monatóireacht, tuairisciú agus maoirsiú rialta ar riosca iompraíochta.
  • Iniúchtaí: iniúchtaí inmheánacha riosca-bhunaithe agus iniúchtaí seachtracha de chuid an Ard-Reachtaire Cuntas agus Ciste.
Riosca Oibríochtúil Is cuid bhunúsach de ghníomhaíochtaí GBCN go léir é riosca oibríochtúil. Measann GBCN go bhfuil rioscaí a bhaineann le próiseáil idirbheart agus tuairisciú, teicneolaíocht na faisnéise, cosaint sonraí agus slándáil sonraí, cibearionsaí, agus leanúnachas gnó i measc príomhrioscaí oibriúcháin na gníomhaireachta. Go háirithe, tá an cumas ag cibearionsaithe cur isteach go mór ar chroí-oibríochtaí agus/nó damáiste a dhéanamh do bhranda GBCN.
  • Cinntíonn próisis measúnaithe riosca agus rialaithe gur leor bearta chun dul i ngleic le rioscaí oibriúcháin.
  • Próisis agus nósanna imeachta sainithe, le tacaíocht ó oiliúint d’fhostaithe.
  • Monatóireacht leanúnach ar shlándáil na gcóras TF, le tacaíocht ó shainchomhairle sheachtrach ar threochtaí agus ar cibearbhagairtí atá ag teacht chun cinn.
  • Coistí maoirseachta tiomnaithe chun monatóireacht agus tuairisciú a dhéanamh ar rioscaí oibriúcháin.
  • Clár bainistíochta leanúnachais gnó gníomhach, le tástáil rialta ar phleananna agus ar chnámha scéil.
Riosca Tríú Páirtí Bíonn GBCN ag brath ar roinnt tríú páirtithe criticiúla d’fhonn a cuid sainorduithe a chur i gcrích. I gcás ina dteipeann ar GBCN tríú páirtithe criticiúla a mhaoirsiú agus a bhainistiú, nó má theipeann ar an tríú páirtí téarmaí an chonartha nó an chomhaontaithe seirbhíse a chur i gcrích, nó gníomhú ar bhealach atá comhsheasmhach le ceanglais GBCN, d’fhéadfaí damáiste airgeadais agus/nó clú a dhéanamh.
  • Próisis agus uirlisí bainistíochta riosca tríú páirtithe sainithe.
  • Monatóireacht, tuairisciú agus maoirsiú leanúnach ar fheidhmíocht chriticiúil tríú páirtithe.
Riosca Athraithe I dtionscadail agus i dtionscnaimh lena mbaineann athruithe rialála agus sainordaithe, córais nua TF a chur i bhfeidhm agus nuair a bhítear ag bogadh áitribh, bíonn timpeallacht riosca oibriúcháin agus nochtadh do riosca oibriúcháin i gceist. In éagmais cur chuige straitéiseach, comhordaithe agus cuimsitheach chun athrú a bhainistiú d’fhéadfaí cur isteach go suntasach ar an ngnó, agus d’fhéadfadh caillteanas airgeadais nó damáiste do chlú tarlú.
  • Bunaítear cláir thionscadail le haghaidh gach príomhthionscadal agus clár straitéiseach de chuid GBCN, agus déantar tuairisciú rialta ar stádas tionscadail agus ar phríomhtháscairí riosca tionscadal.
  • Leithdháileadh iomchuí acmhainní do phríomhthionscadail.
  • Déanann an Coiste Táirgí agus Próiseas measúnú ar tháirgí agus ar phróisis nua.
Riosca maidir le Daoine agus Cultúr Cuireann GBCN raon gníomhaíochtaí speisialaithe i gcrích thar ceann an Stáit. Má mhainnítear fórsa oibre atá sách oilte agus ag a bhfuil dóthain taithí a earcú, a choimeád agus a fhorbairt, nó cultúr oscailteachta agus féincheannaireachta a chothú, d’fhéadfadh tionchar diúltach a bheith aige sin ar a cumas a sainorduithe a chur i gcrích.
  • Oibríonn an Ghníomhaireacht próiseas struchtúrtha earcaíochta agus roghnúcháin.
  • Cuidíonn raon beartas agus nósanna imeachta AD chun dea-chleachtas i mbainistíocht AD a chinntiú.
  • Clár foghlama agus forbartha forleathan i bhfeidhm, lena n-áirítear forbairt ghairmiúil leanúnach (CPD) agus tacaíochtaí oideachais.
  • Cultúr féin-cheannaireachta a chur chun cinn agus cultúr oscailteachta agus trédhearcachta a spreagadh chun rioscaí a fhaire agus a thuairisciú, le tacaíocht ó bheartais agus nósanna imeachta tuairiscithe.

D’fhéadfadh rioscaí agus éiginnteachtaí eile nach gceaptar a bheith ábhartha go fóill nó nach bhfuil ar eolas ag an nGníomhaireacht agus d’fhéadfadh na príomhrioscaí athrú chun freastal ar fhorbairtí den sórt sin.